Direktlänk till inlägg 12 juli 2009

Ännu en vecka

Av Yujin Zhang - 12 juli 2009 22:12

...av spårvagnsåkning.


Ja denna sommar är man sommaranställd på Djurgårdslinje några veckor. Jag tycker det är roligt att träffa och prata med nya människor och det gör man en hel del av på detta yrke.


Men ibland blir man också lite småtrött och less på turister. Man får samma frågor gång efter gång, "sorry does this tram go to vasa museum?" "nach vasa?" "to vasa?", ja tror det eller ej men Vasamuseet är faktiskt vanligste ordet jag hör från turisterna. Det är tydligen lika många som åker dit som museet säger.


Sedan har vi de (både turister och vanliga 08or) som inte förstår att påstigning sker längst bak i motorvagnsmustangerna (ja det skulle jag inte heller ha förstått om jag inte jobbade där). De första gångerna är det inga stora fara men efter några gånger blir man faktiskt lite småtrött på detta. Däremot när dessa resenär väl hittar till bakdörren visar de flesta vara mycket trevliga människor!


En typ av resenär som vi verkar sakna på spårvagnen, ja det är de som plankar på övriga SL trafik (nu är vi i och för sig inte SL trafik till 100%, men vi håller på bli :D). Under mina många timmar på konduktörsstolen har jag bara stött på en resenär som försökte komma undan med ett gammalt månadskort, typiskt jag som glömde dra in kortet. Någonting annat som jag stött på förra året, det var en 40 årig kärring som kom på med färdtjänstkort, visst, de gäller. Men vänta lite, någonting stämmer inte! Fotot visar ju någon som är 70+ och det är hon verkligen inte; ansiktsformen passade inte heller! Jaha...där var någon som försökte åka på andras kort. Än en gång, jag vågade inte dra in kortet...det ångrar jag än idag. *suck*


Det som brukar rädda dagarna, ja det är de glada spårvagnsförare man får åka med! De (i det flesta fall) är hur pratglada som helst, även om jag kan ha lite svårt att förstå danska ibland (försöker relatera till tyska men det går inte alltid hem). Kommer ihåg förra sommaren, då åkte man en hel vecka med en dansk förare. Jag fattade max 20% av det han sa, men det gick att kommunicera. Det fick bli blandat, svenska, danska, tyska och engelska. Men han var hur trevligt som helst och vi pratade på varje dag. Hoppas han besöker DjL även denna sommar! Ja sist får vi väl inte glömma de konduktörer och trafikbiträden man vinkar till när man träffar de längs linje.


Vi är en seriös blandning här. Större del av gruppen består trots allt av 65+ som har antingen varit i yrket under sina tidigare år eller har haft det som livsintresse. Men sedan är vi en mindre grupp ungdomar som hittar det intressant på ett och annat sätt. Någon i mellanålder har vi nog inte så många här borta av någon konstigt anledning...


Jaja tillräckligt med text nu, imorgon är det en ny vecka och då får man träffa nya människor. På torsdag är vi f.ö nästan rullande juniorer på knr/tbr sida, det är alltid nåt! :D


//Yujin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yujin Zhang - 14 november 2011 22:27

Under det senaste dygnet kunde man läsa lite överallt om händelsen som inträffade förra veckoslut då en kvinna ska ha fastnat vid mittendörren med barnvagnen utanför bussen och bussen ska ha ”kört iväg” (enligt DN). Jag har pratat med bus...

Av Yujin Zhang - 29 oktober 2011 21:14

Nu har det hunnit bli 30 juli och nationaldagen i Schweiz närmar sig (1 aug). Att fira Schweiz nationaldag stod dessvärre inte med på schemat utan ikväll ska det åkas tåg. Men vi backar några timmar och ser vad denna lördag juli anno 2011 har att bju...

Av Yujin Zhang - 26 oktober 2011 20:37

På sista avsnittet klev Spårvangskonduktören och Bussförare från Keolis ombord på nattåget med destination södra Frankrike. Under nattens gång har det varit livligt på vagnen där vi satt, som bestod 90% av folk på ett och samma ursprung och pratade e...

Av Yujin Zhang - 18 september 2011 12:23

Efter en rejäl frukost där utbudet var bättre än de flesta 2/3-stjärniga hotell (och fräscha lokaler främst av allt) var det dags att spendera dagen på att utforska staden Luxembourg.     Vi börjar med en bild på vandrarhemmet; den måste var...

Av Yujin Zhang - 25 augusti 2011 12:07

Då fortsätter vi med resan. Dagen innan har vi åkt runt i Hamburg och diggat lite bussar och avslutade kvällen med mat på Reeperbahn och hemgång runt kl22. Under timmarna vi var borta visade det sig att de snygga britiska brudar har checkat ut och is...

Ovido - Quiz & Flashcards