Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

Tågluffresa 2011 del 1 - Vägen till kontinenten

Av Yujin Zhang - 6 augusti 2011 20:37

Precis hemkommen från en två veckor lång tågluffresa med kompisen Jim (Bussföraren från Keolis) och tänkte skriva lite om resan. Samtliga bilder är tagna med min mobil varför kvaliten kan vara lite mindre bra ibland.


Planeringen av resan började redan i våras då vi bestämde att ta en sväng runt Europa med tåg. Under våren betydde detta sökning av semester och skaffande av pass för bussföraren från Keolis medan det mest av planering var mitt (Spårvagnskonduktören) ansvar att planera själva upplägget av resan och sköta bokningen av sakerna som behövde bokas innan avresa.


Morgonen den 25/7 var det dags. Redan vid dag 1 blev det ändringar i resan. Den ursprungliga planen var att åka X2000 523 med avgång 07:21 från Stockholm C men eftersom helgen innan råkade större delar av Sörmland och Östgötaland ut för översvärmning så leddes trafiken om via Falköping med förseningar upp till 3½ timmar som följd på Södra Stambanan. Söndagen innan bestämde därför Spårvagnskonduktören försöka boka om till X2000 521 med avgång 06:21 istället. Då Spårvagnskonduktören satt som reserv denna söndag kunde man ringa till SJ men bara för att veta att den uppskattade kötiden var 90min kl10 på en söndag morgon. Senare på kvällen åkte därför Spårvagnskonduktören till SJ Resebutik vid Stockholm C och fick vänta drygt 200 nummer innan han fick tag på de sista två bljetter på 521 i 2kl. Med lite förhandling bjöd personen bakom kassan även resan över sundet (då 521 går till Österport).

 

Någon gång under natten mot måndag släppte man trafiken Katrineholm-Norrköping så någon omledning blev det inte och vi kunde ha åkt 523 som tänkt. Men med trafikstörningsbiljetter till 521 och fribiljetter över sundet var det inte så mycket till motivation att åter ändra resplanen till att ta 523.


 

Några timmar senare efter ha passerat Sörmland, Östgötaland, Småland och större delar av Skåne så hamnade man i Malmö. Detta var f.ö första gången för Spårvagnskonduktören att åka Malmös Citytunnel (om den heter så?). Framme vid Malmö C gjorde föraren och tågvärden flera utrop om att det är enbart SJs biljetter som är giltiga på detta X2000-tåg och de utan biljetter får betala 200kr för resan över sundet.


Något biljettkontroll över bron blev det inte. Under färden över bron passade vi på att fota lite.



Och så här såg bilderna ut ungefär.



Framme vid Köpenhamn H gjorde föraren ännu ett utrop och sa att tåget fortsatte till Österport men för oss räckte Hovedbanegård. Nästa steg var att uppsöka DSBs biljettkontor och reservera ett par platser på nästa tåg. Det tog tre vändor runt banhallen för oss att hitta DSBs butik, vilket i sin tur betydde att vi passerade SJs resebutik tre gånger också och det gick säkert boka internationella resor där också.  


  

Nåja, till slut hittade vi biljettkontoret och reserverade två platser på svenska. Spårvagnskonduktören skötte snacket medan Bussföraren från Keolis assisterade. Vi gjorde oss förstådda och kassörens danska kunde man förstå hyfsat, iallafall efter ha pluggat tyska i fem år. Efter det var det dags att digga lite bussar. Utbudet i Köpenhamn var helt okej, med allt från Aabenraa till Säffle till lite andra sällsynta kaross. Innan promenaden till järnvägsstationen var det dags för mat och Bussföraren från Keolis rekommenderade ett pizzaställe som erbjöd pizzabuffe för 65DKK vilket ansågs att vara helt rimlig.


  

Några kilo mozarellaost senare knallade vi till vår plattform där ICE32 mot Hamburg avgick, med avgångstid 15:27. Tidigare under dagen hade vi en diskussion om huruvida man borde satsa på 13:27-tåget mot Hamburg men eftersom den avgången kör under EuroCity och består av fulnosen och att Spårvagnskonduktören ville prova ICE-TD/ICE-VT så bestämde vi att ta den senare avgången istället.


  

Nu kommer tåget!


Spårvagnskonduktören har gjort sin läxa och läst på i förväg att avgången består av mult varav den främre delen kopplas av i Nyköbing. Tanken var att inta loungeplatserna i vagn 21 efter vi lämnat Nyböing för att ha utsikt framåt, men av någon anledning var föraren denna dag inte så sugen att visa utsikten framåt och därför satte vi på en vanlig 4-grupp istället. Detta tåg var långt ifrån fullsatt; en uppskatta beläggning på 40% känns rimligt och platsreservationen kändes väldig onödigt så här i efterhand.

  

  

Mellan Rödby och Puttgarden bjöd resan på en tur på en av Scandlines färjor. Det var också här föraren sitt första utrop på tyska (efter ha sagt det på danska och engelska) att man ska lämna tåget under båtresan. Som vanligt har somliga lite svårt att förstå detta och satt kvar på tåget (som Spårvagnskonduktören visserligen också gjorde för drygt fem år sedan fast då i omvänt riktning).


Under tiden undrade Bussföraren från Keolis hur långt bort vi var från vattnet.


  

Spårvagnskonduktören nöjt av utsikten istället, visserligen inte så mycket se förutom vatten, vatten och lite mer vatten. Inte ens en fiskmås syntes till.


Det var flera som nöjt av utsikten och bara tog det lugnt under resan.


Utsikten var inte så dum heller. Trekvart senare satt vi åter på tåget och körde fram till Puttgarden där tyska personal tog över. Även två polis steg på och började passkontroll. För Bussföraren från Keolis del gick det helt okej men för Spårvagnskonduktören som har kvar passet från Kina var det lite krångligare. Poliserna tog bort passet, ringde upp någon, babblade upp namnet och passnummer och fem minuter senare lämnades passet tillbaka.

  

Fem timmar efter avresan från Köpenhamn hamnade vi till slut i Hamburg Hauptbanhof med den berömda Philips-skylten. Här har Spårvagnskonduktören varit ett antal gånger och hittade därför till Altona utan någon vidare problem. Vad som sedan visade sig vara mindre lätt var att hitta vandrarhem då adressen ledde till en byggarbetsplats med plankor och byggmaterial på ett inhängat område. Har vi blivit lurade? Nädå, efter en halvtimme insåg vi att beskrivningen på bekräftelsen var inte 100% rätt och vem visste att -strasse och -alle gjorde så stor skillnad!   Runt 21-tiden kunde vi till slut checka in och dumpa ryggsäcken.

  

Eftersom det är första gången Bussföraren från Keolis är i Hamburg var Spårvagnskonduktören tvungen att visa Hamburgs stolthet!   

     

Efter lite vandring i området och några öl tyckte vi att det var dags att bege sig till vandrarhemmet och som tur var hann vi med bland den sista S-Bahn för kvällen (då det var en måndagsnatt). Fortsättning följer...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yujin Zhang - 14 november 2011 22:27

Under det senaste dygnet kunde man läsa lite överallt om händelsen som inträffade förra veckoslut då en kvinna ska ha fastnat vid mittendörren med barnvagnen utanför bussen och bussen ska ha ”kört iväg” (enligt DN). Jag har pratat med bus...

Av Yujin Zhang - 29 oktober 2011 21:14

Nu har det hunnit bli 30 juli och nationaldagen i Schweiz närmar sig (1 aug). Att fira Schweiz nationaldag stod dessvärre inte med på schemat utan ikväll ska det åkas tåg. Men vi backar några timmar och ser vad denna lördag juli anno 2011 har att bju...

Av Yujin Zhang - 26 oktober 2011 20:37

På sista avsnittet klev Spårvangskonduktören och Bussförare från Keolis ombord på nattåget med destination södra Frankrike. Under nattens gång har det varit livligt på vagnen där vi satt, som bestod 90% av folk på ett och samma ursprung och pratade e...

Av Yujin Zhang - 18 september 2011 12:23

Efter en rejäl frukost där utbudet var bättre än de flesta 2/3-stjärniga hotell (och fräscha lokaler främst av allt) var det dags att spendera dagen på att utforska staden Luxembourg.     Vi börjar med en bild på vandrarhemmet; den måste var...

Av Yujin Zhang - 25 augusti 2011 12:07

Då fortsätter vi med resan. Dagen innan har vi åkt runt i Hamburg och diggat lite bussar och avslutade kvällen med mat på Reeperbahn och hemgång runt kl22. Under timmarna vi var borta visade det sig att de snygga britiska brudar har checkat ut och is...

Ovido - Quiz & Flashcards