Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

En tryg hemresa

Av Yujin Zhang - 20 maj 2011 22:57

Hade turen att få sista tjänsten i onsdags vilket betydde 690 hem. Jag har åkt 690 många gånger både till och från stan, för det mesta t/fr jobbet men också efter sena kvällar i stan.


Denna onsdag var det no exception och jag klev på bussen vid Odenplan. Eftersom det är studenttider just nu så är dessa nattbussar alltid fullsatta även på vardagar. Vid Stadsbiblioteket stod en massa människor som visade sig att alla skulle med min 690. Såklart har de varit på fest nånstans och var sugna att ha efterfesten på bussen. Idag var jag inte riktigt på humöret så jag satte mig längst fram. Föraren har jag åkt med flera gånger på 690 i flera år och jag visste att resan inte skulle vara nåt problem.


Vi lämnade Stadsbiblioteket -7½ med typ 2-3 platser kvar. Vid Valhallavägen (läs: KTH) klev yttligare ett gäng ombord så nu var bussen fylld till sista platsen. Vid Albano kom en annan nykter resenär fram och sa att han skulle vidare med 694 (som fö bara går en gång per natt på vardagar om jag minns rätt) och föraren erbjöd sig direkt att ta kontakt med RTL och be de vänta. RTL svarade ganska omgående och sa att 694, 695 och 697 kommer att invänta oss. Väl framme vid Danderyds sjukhus stod alla de tre bussar vid sin respektive hållplats och väntade trots att vi låg nästan -10. En del människor klev av medan en del nya klev på och vi lämnade Danderyds sjukhus nån min senare. Vid Mörby centrum klev en kille på och ville till Milstensvägen. Som bekant så kör 690 numera vid Ensta-Tibbleskolan-Grindtorp nu istället för Enebyberg, men eftersom 695 (eller är det 691?) redan gått sa föraren att han kunde åka med iaf och han kunde stanna vid korsningen där 690 svänger höger på Stockholmsvägen och angör hpl Trädgårdsvägen (bara en hpl bort). Efter vi lämnade hpl Almvägen ropade föraren ut i högtalaren efter den resenär som skulle till Milstensvägen men han dök aldrig upp så när vi väl hade nått korsningen stannade föraren bussen och ropade en gång till och väntade ett tag tills kille gick fram och sedan visade föraren vägen och kille klev av. Drygt 12min senare klev jag av vid min hpl och bussen var nästan tom och så kom man hem in out piece again.


Hur var hans körstil då? Jo, tusen gånger bättre än Söderlallares iaf (som älskar att hålla 20km/h på Birger Jarlsgatan trots det är tom på trafik). Efter vi lastade färdigt vid Stadsbiblioteket höll han full fart, drygt 55-60km/h nerför Odengatan och lastade vid Valhallavägen. På Roslagsvägen kom vi upp på 75km/h utan problem, även om vissa resenär hade lite svårt att hålla i sig pga de kurviga vägar där just nu. Nerförsbacken efter Universitetet norra tog han med full gas så vi var nära att nå 80km/h och passerade hpl Frescati i full fart. Efter hpl Bergshamra södra tog han påfarten till E18 lite väl hårt så att hela bussens vänstra sida skrapade på marken och det hördes ganska tydligt, iaf för mig som var bland de få nyktra på bussen.


Efter Danderyds sjukhus, Mörby centrum och E18 hamande vi på lokalvägen i Täby där han höll 60-65km/h genom Grindtorp-Täby-Ensta-Visinge, ingen klagade och alla visste också vart de skulle av. Efter hpl Täbyvägen började raksträckan förbi Norrortsleden och här var vi nära att toppa 90km/h men bussen var en sådan typ som är spärrad runt 90km/h. Full gas höll han iaf fram till vi var inne i Täby kyrkby. Ymervägen och därefter full gas igen, 55-60km/h förbi Täby kyrkby och vips så var man inne i Vallentuna kommun och snart dags för mig att kliva av.


Föraren låg alltså i genomsnitt 10-15-20km högre än hastighetsbegränsningen. Men hur låg vi tidtabellsmässigt till då? Jo vi kom -7 till min hållplats, alltså körde vi knappt ikapp nånting. Men detta är nattbuss i Stockholm också, det är ganska sällan de har en rimlig tidtabell :D Ingenting för söderlallare mao :D


//Yujin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yujin Zhang - 14 november 2011 22:27

Under det senaste dygnet kunde man läsa lite överallt om händelsen som inträffade förra veckoslut då en kvinna ska ha fastnat vid mittendörren med barnvagnen utanför bussen och bussen ska ha ”kört iväg” (enligt DN). Jag har pratat med bus...

Av Yujin Zhang - 29 oktober 2011 21:14

Nu har det hunnit bli 30 juli och nationaldagen i Schweiz närmar sig (1 aug). Att fira Schweiz nationaldag stod dessvärre inte med på schemat utan ikväll ska det åkas tåg. Men vi backar några timmar och ser vad denna lördag juli anno 2011 har att bju...

Av Yujin Zhang - 26 oktober 2011 20:37

På sista avsnittet klev Spårvangskonduktören och Bussförare från Keolis ombord på nattåget med destination södra Frankrike. Under nattens gång har det varit livligt på vagnen där vi satt, som bestod 90% av folk på ett och samma ursprung och pratade e...

Av Yujin Zhang - 18 september 2011 12:23

Efter en rejäl frukost där utbudet var bättre än de flesta 2/3-stjärniga hotell (och fräscha lokaler främst av allt) var det dags att spendera dagen på att utforska staden Luxembourg.     Vi börjar med en bild på vandrarhemmet; den måste var...

Av Yujin Zhang - 25 augusti 2011 12:07

Då fortsätter vi med resan. Dagen innan har vi åkt runt i Hamburg och diggat lite bussar och avslutade kvällen med mat på Reeperbahn och hemgång runt kl22. Under timmarna vi var borta visade det sig att de snygga britiska brudar har checkat ut och is...

Skapa flashcards