Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Tågluffresa 2011 del 3 - Tåg, tåg, tåg och lite buss

Av Yujin Zhang - 25 augusti 2011 12:07

Då fortsätter vi med resan. Dagen innan har vi åkt runt i Hamburg och diggat lite bussar och avslutade kvällen med mat på Reeperbahn och hemgång runt kl22. Under timmarna vi var borta visade det sig att de snygga britiska brudar har checkat ut och istället har vi fått sex italienska killar i rummet istället. Lite mindre ögongodis men det spelade kanske mindre roll när vi skulle ändå upp kl5 dagen efter.


Plannen för denna morgon var att åka till Hauptbahnhof med S-Bahn för att ta IC2194 men väl framme vid Altona insåg vi att tåget började redan härifrån varför det kändes ganska onödigt att stiga upp så pass tidigt för att hinna med S-Bahn och all marginal vad det innebär. Spårvagnskonduktören kunde nästan svära att vid sökningen på bahn.de visade IC2194 sig att börja vid Hbf men men...så kan det bli ibland. Ingen skada gjord, morgonen var varm och lugn, inte en människa i sikte och så var det drygt 40min innan avgång då.

  

Under tiden diggade Spårvagnskonduktören de tyska ICE-tågen och funderade över varför vi inte åkte tåget till vänster (med destination Basel) direkt till Mannheim. Men juste! Det var för att spårvagnskondutkören ville åka NBS Köln-Frankfurt för tredje gången med ICE3!

  

Efter Baseltåget har stuckit dök vårt tåg upp, backandes in. Under sommarhalvåret heter avgången IC2194 och består av lok och vagnar men övriga tider så är denna avgång annonserad som ICE Sprinter, nån sorts expresståg/pendlingståg ungefär som X2000 Stockholm-Göteborg non-stop.

  

Tåget har destination Köln och har uppehåll förutom Dammtor och Hauptbahnhof i Hamburg, även Essen och Dusseldorf och har gångtid på 3 timmar 43 minuter. Körsträckan är ungefär 55mil och det ger medelhastiget på drygt 157km/h. Tåget i frågan har STH200 och på vissa sträckor kändes det som att vi gick väl över 180km/h. Lite intressant känslan med lok och vagnar och den hastigheten; absolut ingenting man får uppleva i Sverige iaf! Eftersom det var semestertider och få turister kände till det här tåget så var vagnen inte ens halvfull utan hade som högst 5-6 andra resenärer.

  

På tåget erbjöds en enklare form av severing i form av kondutkör och vagn ungefär som på flyget. Men vi var inte så sugna att köpa någoting därifrån eftersom frukosten var redan inköpt dagen innan på Lidl inne i stationshuset Altona.


Sex minuter efter tidtabellen ankom vi till Köln Hbf. Spårvagnskonduktören var i Köln senast i våras för att hälsa på en gammal kompis medan för Bussförare från Keolis var det hans första gång (liksom alla andra ställe vi kommer besöka).

  

I Köln var bytestid ungefär 75min och det kändes lite kort att hinna vandra i stadens centrum speciellt när den ligger en bit bort. Då gick vi ut åt andra hållet istället och diggade bussar istället med domkyrkan i bakgrunden. Ingenting spännande här heller, bara massa Citaro.

  

Och snart var det dags att borda denna ICE3 med destination Basel. Denna avgång, ICE505 körs även i samarbete med Lufthansa och har alltså ett flygnummer också. Tåget är mult och denna dag var första vagnen i tågets färdriktning reserverad för flygplanspassagerare. Mentaliteten verkar vara, "tänk flygplan åk tåg", t/fr Frankfurt flygplats och man har tom en flygvärdina från Lufthansa ombord! När Spårvagnskonduktören åkte samma sträcka ifjoll fast med en avgång några timmar senare (Köln-Schweiz linje har styv tidtabell på 60/120-min trafik) så var hela första tågsättet reserverad för flygresenärer men efter lite förhandling fick vi platser i Loungedelen. Denna gång spelade det mindre roll eftersom även denna gång (precis som resan Köpenhamn-Hamburg) ville föraren gömma sig bakom gardinnen så det blev ingen utsikt från Loungeavdelningen framåt.

  

I somras när Spårvagnskonduktören åkte kom hastigheten bara upp till 283km/h men denna gång lyckades vi med 303km/h.

  

Ja det går fort!

  

Drygt en o halv timmar senare hamnade vi i Mannheim, troligen samma spår som Baseltåget i Hamburg använde nån timme innan.

  

Mycket betong och tråkiga färger i denna station, ganska typiskt utseende på många tyska stationer tycker Spårvagnskonduktören.

  

Som sagt, det var mult på denna avgång. Observera att tåget kom dessutom precis i tid (annonserad ank 12:29, avg 12:35). 


Snabbt byte av platform så var det dags att åka lite RegioExpress och dubbeldäckare!

  

Så här ser övervåningen ut och på nåt sätt känns tåget som en äldre variant av SJs X40.

  

Med detta tåg åkte vi hela vägen till sin slutstation, Saarbrucken. Denna sträckan rekommenderas eftersom hela resan kändes som att vi åkte på en bibana mellan två större metropoler men vid de flesta uppehåll så hade vi ändå anslutning med andra tåg. Det var inte många som åkte hela vägen och i vår vagn så var det bara en annan gubbe som åkte hela vägen. De flesta klev av längs vägen (tåget var fullsatt vid avgång från Mannheim Hbf) och vid ankomst var det bara en handfull kvar (som syns på bilden).

  

Under resan till Saarbrucken började det regna; första regnet sen resan börjades. Lite regn gör väl ingen skada, speciellt när man har sandaler på sig hehe. Från Saarbrucken tog vi denna buss till Luxembourg Gare eftersom det visade sig vara lite knepigt att ta sig från Mannheim till Luxembourg med enbart tåg (ett av förslagen från bahn.de var att ta TGV sista biten, 30min för €18? Näää). På DBs hemsida samt bussföretagets hemsida skriver de att man måste reservera platser i förväg och sagt o gjort gjorde vi det på DBs resebutik i Saarbrucken, €14 p/p blev det, inte så mycket billigare än TGV iaf, men med en garanti att vi kommer med. Vad händer sen vid påstigning? Jo, alla köpte var sin biljett - direkt från föraren. Ja då var det det med att reservera platser i förväg då... Det skulle vara intressant att veta vem det är som har beställt denna trafik mellan Saarbrucken-Luxembourg, om det är DB, CFL (Luxembourgs motsv), själva bussföretaget (egentrafik) eller en annan distans?

  

Även under denna resa regnade det för det mesta men det spelade mindre roll då vi satt i bussen. Nu började vi uppleva en helt annan körstil än det man är van vid i Sverige. Lite högre farter, lite mindre marginal o mycket mer spänning :D På bilden - passerar snart gränsen till Luxembourg,, om några hundra meter!

  

Pga av renovering av motorvägen hamnade vi i köer på den sista 10-15km till Luxemourg, stillastående köer. Då bestämde föraren att ta en lokalväg in till staden och vi var inte ensamma om det - även på lokalvägen var det stillastående köer. Men som tur så fanns det bussfil MOT staden och med högra fram- och bakhjul på trottoarkaten dundrade vi vidare mot Luxembourg.


Drygt 70min efter tidtabellen, ca 17:50 var vi framme i Luxembourg Gare. Vi gick genast in i stationshuset och letade upp turistbyrån som visade det stänga kl18; vilken tur! Fr.o.m hade vi nämligen inga reserverationer på vandrarhem så det gällde att hitta tak över huvudet för natten först av allt. Personen bakom disken gav oss en broschyr och pekade något ointresserad på vad som är "Luxembourgs enda vandrarhem". Ok då drar vi väl dit då! Eftersom ingen av oss har varit i staden förut bestämde vi att åka buss på den korta sträckan för att vara säker att vi hamnar rätt. Halv sju på kvällen klev vi in i vandrarhemmet och bokade två sängar för kvällen. €19 p/p det gick det på och då ingick även frukost, vilket ansågs att vara helt ok pris på en lagom nyrenoverad (eller nybyggt?) vandrarhem.


Nedan följer några bilder från Luxembourg utan nån vidare beskrivning eller bildext:                  


Efter en promenad tillbaka till stadens centrum besökte vi en matbutik precis vid järnvägsstationen och köpte oss var sin frysta påse Nasi Goreng i tron att det fanns kök i vandrarhemmet. Men icke! Nu är vi ute på kontinenten och inte i Sverige längre vilket betyder att vandrarhemmen har inga kök! Vad gör man då? Ja...Bussföraren från Keolis kom på iden att lägga påsarna i varmt vatten så maten blir någolunda tinad... Smakade det bra? Nja...bättre än ingen mat alls. :)  

  Och avslutningsvis en bild på vandrarhemmet och akvedukten som tågen använder. Fortsättning följer!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yujin Zhang - 14 november 2011 22:27

Under det senaste dygnet kunde man läsa lite överallt om händelsen som inträffade förra veckoslut då en kvinna ska ha fastnat vid mittendörren med barnvagnen utanför bussen och bussen ska ha ”kört iväg” (enligt DN). Jag har pratat med bus...

Av Yujin Zhang - 29 oktober 2011 21:14

Nu har det hunnit bli 30 juli och nationaldagen i Schweiz närmar sig (1 aug). Att fira Schweiz nationaldag stod dessvärre inte med på schemat utan ikväll ska det åkas tåg. Men vi backar några timmar och ser vad denna lördag juli anno 2011 har att bju...

Av Yujin Zhang - 26 oktober 2011 20:37

På sista avsnittet klev Spårvangskonduktören och Bussförare från Keolis ombord på nattåget med destination södra Frankrike. Under nattens gång har det varit livligt på vagnen där vi satt, som bestod 90% av folk på ett och samma ursprung och pratade e...

Av Yujin Zhang - 18 september 2011 12:23

Efter en rejäl frukost där utbudet var bättre än de flesta 2/3-stjärniga hotell (och fräscha lokaler främst av allt) var det dags att spendera dagen på att utforska staden Luxembourg.     Vi börjar med en bild på vandrarhemmet; den måste var...

Av Yujin Zhang - 21 augusti 2011 16:18

Kvällen innan avslutade med ett besök på Reeperbahn och efter en mindre god natts sömn (sovsalen bestod av 8 sängar och såklart snarkade en av gästarna mer än B9S med motorfläkt). Vi började dagen med att handla frukost på Lidl som låg inne i station...

Ovido - Quiz & Flashcards