Senaste inläggen

Av Yujin Zhang - 27 maj 2009 16:56

...dom är helt otroligt! Undrar om dom tror att dom har all tid i världen?


Några söderhallssymptom:

1) Står det tre bussar vid Fridhemsplan, då är den första en Hornsbergare som ligger +3, den andra en Hornsbergare till, fast +7 och den tredje en Söderhallare som ligger -5.


2) Åker man 4an och har precis svängt höger på Karlbergsvägen (ungefär där 515s hpl ligger) och ser att en tvåa svänger Upplandsgatan-(h)Karlsbergsvägen, ja då kan man glömma 670, 676 eller RB du tänker hinna vid Östra station. För den tvåan kommer stå vid odenplan, ungefär fem meter från trottoarkanten så att bussarna bakom inte kan passera, och invänta ja gud vet vad. Sen när den äntligen kör iväg kommer den bromsa så fort en personbil kommer brevid. Ser föraren att det är pil sen vid Odengatan/Sveavägen kommer han garantera bromsa ner till 15km/h och hoppas på det blir rött vid korsningen... Sen när han kommer till STadsbilioteket kommer han se till att stanna tio meter för långt bak så att 4an man sitter på sticker ut arslet mitt på Sveavägen och blockerar trafiken. Sen när vi kommer fram till Odeng./(h)Roslagsg. kommer 2an framför behöva en hel period för att ta högersvängen så vi som sitter på 4an får sucka och vänta tills det blir pil igen... När vi äntligen får pil och stannar vid hpl Roslagsg. ser man 608an som svänger höger på Odengatan och så får man sucka för tredje gången.... Ja tänka sig....missade 608an med en enda j-vla signal pga söderhallare som hade svårt att stanna rätt från början...


3) Man har just stigit av 72an vid Sankt Eriksplan. Vid korsn Odeng./Torsg. ser man att 3an ligger bara ett kvater bort, ungefär korsn Tomtebodag/Torsg. Och 4an då, ja hela vägen borta vid hpl Dalag. Men en stund senare, vad ser jag???? 4an börjar dyka upp och vips! Där står 4an vid korsningen Odeng/Torsg och fortfarande inget syn på 3an!

Sen när 4an har hunnit lasta av och på alla människor och hunnit sticka iväg på Sankt Eriksbron, ja först DÅ dyker 3an upp! Man kan undra hur föraren körde den sträckan på ca 150m när hornsbergare lyckade köra från en hållplats till en annan och hann dessutom lasta och sticka INNAN den dök upp? Ja, det är bara ett garage som kan det här, och det är söderahllen!


4) En gammal händelse som hände för några år sen - Jag sitter på 2an på väg mot Odenplan och är ungefär vid hpl Eriksbergsgatan på Birger Jarlsgatan. Bråttom har jag då min buss mot Lappis skulle gå om 10min. Det räckte mer än väl tyckte jag då det var en söndag eftermiddag/kväll detta hände. Men usch så fel jag hade, med söderahllare får man räkna med minst dubbelt så lång tid! Varför då? Jo, föraren höll konstant fart, och inte vilken fart som helst, utan det var knappast mer än 20km/h... Gissa vad föraren sa när man gick fram och frågade? Jo, "Jag måste passa efter trafiksituationen". Trafiksituationen my ass! Vadå för trafiksituation? Det fanns inte en enda jävla bil på gatan och dessutom så är det inte 20 på Birger Jarlsgatan, utan 50... Man brukar ju snacka om fortkörning och böter, men man börjar undrar om det är också något, genom att HINDRA trafiken på så sätt. Hela 15min senare, mmmm, först DÅ nådde man Odenplan. ÄNTLIGEN! Det tog bara ungefär dubbelt så lång tid som det annars skulle ha tagit, under rusning..

 Huruvida jag missade min 40an är nog inte så svårt att lista ut...


5) Gullmarsplan. Jag åker med förare jag känner. Men ojoj vad ser man här då. Söderhallare avlösning på gång! Men visst, ha era avlösningar då, men STÄLL INTE BUSSEN SISÅDÄR LÄNGST BAK vid hållplatsen så att arslet sticker ut till övergångstället. Vad gör man då, jadu..släppa ut resenärer vid 160s hållplats och hoppas att söderhallare inser att det är inte bara dom som lever i denna värld. Nä...dom såg inte oss (trots efter lite blinkande och tutande) , dom pratade på, jahupp, inte så mycket att göra än att ställa oss framför dom då, trots dom går innan oss. DEt är bara så j-vla trist att dom ska göra det svårare för passagerare OCH förare (kollegor för den delen).


6) Östra station. Jag är bara sååå tacksamt att man bara har ett enda omlopp på 4an under dagen. Och typiskt min otur att jag lyckades pricka det omlopp efter jag gick av från RB (kanske borde sluta med sovmornar). Normalt brukar det ta sällan mer än en kvart att åka till FHP därifrån och då under rusning. Nu var klockan 10. Och gissa vad? Föraren kommer inte iväg! Surprised? Nah not a bit. Så fort han ser en myra springande sisådär 250m från bsusen så stannar han och öppnar dörrarna igen. Ja, inte undra att dom alltid ligger sent - dom kommer ju aldrig iväg! Samma sak vid Odenplan men som tur har föraren lite mer press på sig för där stannar flera bussar. Nu är vi på raksträckan till Sankt eriksplan. Här brukar hornsbergare kunna hålla 50 utan problem, men nähe...det vill han inte, vi söderahllare måste ju passa farten efter trafiksituationen. Mmm...ja juste, inte en enda bil framför oss men vi måste ändå ligga ungefär 30km för sakta för DET KAN komma en springande björn närsomhelst eller en älg som nyss handlat i systemet... 10min senare var madrömmen äntligen över. Vi kom till Fridhemsplan, hel. Tyvärr stod det en 49a och det betyder att det blir någonlunda svårare att stanna rakt, men dom flesta kan hantera det utan problem. Men men...vad ser vi här? Vi är ju f-n hela två meter från trottoarkanten! Vågade föraren inte svänga in mer? Hmm...och vad har vi bakom oss, ja nästa 4an (som antaligen ligger tidigt eller i tid)! som redan har kommit och väntar på att få köra in.


Ja där var några skildringar från mina pendlingar till och från skolan. Det blir mer söderahllsgnäll framöver, garanterat.

/Y

Av Yujin Zhang - 24 maj 2009 21:12

Länstrafiken Västerbotten både ris och ros värt. För en vanlig resenär är deras information lika nyttig som hundbajs. De har ingen linjeförteckning på deras hemsida och bara en bråkdel av linjerna visas (efter man har sökt på orten). När man sedan frågar efter tidtabellerna (både i form av pdf kopia och papperskopia) får man antingen inget svar alls, eller så tar dom besväret att skriva en handskriven lapp, bjuder på frimärke ā 5kr och vips, tre dagar senare får man ett brev i brevlådan. Vad står det på den? Ja juste, "hej, här kommer ett urval av tidtabellerna". Men vad får jag då? Nähää du, bara ficktidtabeller som redan finns uppe på hemsidan! Va f-n, vill ni tjäna pengar eller inte???

Det är bara _så_ jävla ironiskt att det krävs SÅ pass mycket utav en resenär för att kunna ta reda på NÄR bussen går, VART bussen går ifrån och sist, OM bussen går öht. Vill dom tjäna pengar eller inte? Efter mina årliga besök får man känslan att dom som jobbar i spökbyggnaden i centrala Lycksele har gett upp för länge sedan. Klockor som inte fungerar, felaktiga tidtabeller, felaktiga och bristfärlliga information, det är bara några av sakerna man märkar vid varenda busstation i länet!

Det där med huruvida bussen går eller inte, jo, det är nämligen så här i Västerbotten, står det inga skolungar vid ändhållplatsen mitt i byn så går bussen inte alls. Föraren bryr sig inte ens om att komma, utan bussen får stå kvar i åkeriet och förare sitter hemma och grillar och dricker öl... Så ett tips till er som tänker åka med bussar i Västerbotten, HÅLL ER TILL DE STÖRRE VÄGAR!

Och vad tycker dom på kontoret om detta då? Jadu, jag har varit i Lycksele två gånger och båda gångerna gappade kontoret tomma i den höga byggnaden i Lycksele. Man kan fråga sig varför hk ska ligga sisådär 13mil från kusten där mestadels av deras trafiken är. Dom har f-n ingen koll alls! Och vad får man för svar när man försöker påtala problemet och ev lösningar? Nädu, inget svar alls!

Hur tänker dom på marknadsavdelning? Gud vet hur många brev jag har skickat till Tor Eriksson (marknadschef) med förslag och synpunkter. Får man någon svar då? Nääääääää Ser man ändringarna på hemsidan? Näääääää

Så nu är det gisningsleken som gäller tills dom på marknadsavdelning är väck och ersatt med folk som VET att det är resenärer som drar in pengarna. MAN TJÄNAR INGEN PENGAR GENOM ATT KÖRA TOMMA BUSSAR!


Nu, med allt skit bakom oss kan vi väl kolla på det positiva med dom, som egentligen gapar tomt för en vanlig resenär, men eftersom jag är en stor diggare av buss och tidtabellsplanering så har jag några rosor åt dom.

Det första är nog förare, det är absolut inget fel på dem, bättre förare får man leta efter. Här har vi inga sura Swebusnissar som man har här i Stockholm som vill leka diktatur och hotar förare med indragning av tjänstkortet så fort man blir fångad på fartkameran. (Obs dock att Swebus finns i länet, men inte samma skitföretagstämning som här) Ja, skitlista om Swebus är lång, men den får vi tar någon annan dag.

Och sen måste jag faktiskt berömma länstrafiken för deras linjetabeller dom gånger jag får tag på en. Där står nämligen vilket företag det är som kör och på så sätt kan man följa omloppet för vagnen mer eller mindre. Det tackar jag verkligen för!

Sist men inte minst måste jag även tacka trafikavdelning på länstrafiken som är få i Sverige som inte har lackkrav på vagnarna (ja inte till 100%)! Det tackar jag verkligen för!


Jaja här får vi sätta punkt för idag, får se om det blir ris eller ros imorgon...

/Y

Av Yujin Zhang - 24 maj 2009 00:00

Jaha...då har man åter hittat hit efter ett halvt års uppehåll. Verkar som att jag har inget bättre för mig än att sitta framför datorn och skriva här.


Nu är det söndag och om drygt sju timmar ska jag stiga upp igen och fara till Värmdö för att åka med "en av de absolut bästa förare" enligt föraren själv. Vet inte riktigt om jag köper ordet, men det återstår att se.


Kommande veckan är sista skitvecka av detta läsår. Efter det blir det sommarlovet mer eller mindre. Vad händer under sommaren då? Jo, det blir sommarjobb i år, på Djurgårdslinje, en museispårväg i Stockholms innerstad. Är man cyniskt kan man väl kalla den för SLs värsta konkurrens...

Man är konduktör på mustangarna och i det flesta fall får man även leka guide och prata på alla möjliga språk.


När vi ändå är inne på det här med guide och lokalkännedom. Jag bruka säga att jag har jättebra lokalkännedom då jag reser ganska mycket, både i och utanför Stockholm. Förra sommaren kom en tant fram till mig när jag jobbade på spårvagnen och frågade mig var Dramaten låg och då var vi mer eller mindre vid Nybroplans hpl, alltså med Dramaten tvärs över gatan. Vad sa man då? Ja juste, "nja du, jag har faktiskt ingen anning, tror den ligger någonstans på söder"... snacka om rekationen från passagerare brevid...

Jaja, alla har sina embarassing moments, eller hur?


Ha're!

/Y

Av Yujin Zhang - 3 januari 2009 21:09

Idag bestämde jag att åka bil med kompisen Jim runt Stockholm. Vi hade lite svårt att bestämma exakt hur vi skulle åka. Många bra förslag fanns, t.ex hela vägen till Jönköping eller Dalarna men till slut tyckte vi att det var för långt ifrån och man hade ingen vidare lust att betala så mycket i besinpengar. Till slut nöjde vi oss med en tur runt Mälaren. Turen gick: Stockholm-Enköping-Irsta-Västerås-Hallstahammar vsk-Lv252-Kvicksund-Eskilstuna-Kjulsa-Strängnäs-Stockholm.

Jag åkte hem till honom vid halv nio tiden där vi åkte raka vägen till Enköping. Det var inte så värsta kallt på vägen dit men mörkt var det. Första pausen blev Enköping där vi käkade frukost och fotade några bussar.

Sen åkte vi vidare på E18 och följde 804s körväg. Under tiden började det snöa rejält och frågan om vart vägen tog vägen kom upp många, många gånger.

Någon gång efter Hummelsta svängde vi av E18 och tog lokalvägen till Västerås där vi gjorde ett kort uppehåll någonstans mellan Hummelsta och Irsta för att fota 804an mot båda riktningar; bägge försök gick f.ö åt helvete p.g.a snön.

Väl framme i Västerås fick man två stycken nya Scania på bild samt massa biogas Volvo som tillhör vardagar i Västerås. Efter det snurrade man runt och runt i Västerås tills vi hittade vägen ut till E18V.

Nu blev det dock problem. Enligt vägkarta jag hade med mig skulle vi svänga av vid Dingtuna och köra på Rv53 till Eskilstuna. Men vi såg aldrig någon skylt till Rv53, utan bara Rv56, som inte fanns på min karta! Vi bestämmde oss att köra en bit längre på E18, vilket visade sig vara ett misstag och en snabb titt på kartan visade sig att vi kunde ta Lv252 vid Hallstahammar vsk och möta Rv56 (som vägen uppenbarligen heter) vid Kvicksund, istället för att köra tillbaka till Dingtuna på E18.

Hur som helst, drygt en timme efter vi lämnat Västerås var vi framme i Eskilstuna. Men så dök problemet upp om parkeringen. Det fanns inte en enda j-vla plats att parkera i centrala Eskilstuna! För att inte nämna hur vilse vi kom... Till slut lyckades vi hitta vägen till järnvägsstationen där jag övertalade Jim att parkera vid f.d busshållplatsen som i dagsläget har ingen som helst skyltar om parkeringsförbud eller dylikt.

Nu blev det något kallare och lusten att fota sjönk efter knappt en timme så det var bara att knalla tillbaka till bilen och fara hem. Jag tyckte att vi borde stanna till vid Kjula som 720 passerar och fota en passerande 720; så gjorde vi också.

Efter Kjula körde vi till Strängnäs för att häma lite tidtabeller. Det var helt mörkt vid det här läget så det var ingen ide att fota vidare därför vi bestämde att fara hem. Det hände inte så himla mycket på vägen hem...tråkigt åkningar på E20-E4 vettu.

Jag lyckades somna någon gång efter Södertälje och väl vaken vid Västertorp sa Jim att han gjorde både värme och AC test medan jag sov och ändå lyckades det inte väcka upp mig. Ja, antagligen sov jag för lite dagen innan...

Jahupp, då var det lördag för mig, imorgno blir det läxa läxa läxa *suck*

Av Yujin Zhang - 2 januari 2009 18:36

...där inte så mycket hände. Ja, så kan man beskriva dagen. Jag var hemma hela dagen utan ha så mycket gjort.

Gick upp lite strax efter 10 och slog på datorn. Surfade lite och sen började man skriva uppsatsen som ska vara klart dagen vi kommer tillbaka. Blää...tråkigt!

Sen på eftermiddagen var jag tvungen att läsa världens tråkigaste bok, Jane Eyre som vi har på engelska. Den måste vara utläst dagen vi kommer tillbaka (suck...) och det är ingen rolig bok den. Huvudpersonen i boken pratar, pratar o pratar, non-stop. Jag tycker synd om de personer i boken som tvingas lyssna på hennes evige babblande...

Jaja, hur som helst, jag har 40 sidor kvar och förhoppningsvis kan man läsa ut boken innan helgens slut.

Av Yujin Zhang - 1 januari 2009 19:34

...började med att leta i evighet för toa inne i Arlanda.

Idag bestämde jag att göra en spotanresa eftersom vädret var jättebra samt att det var så länge sen jag gjorde en sådan resa. Innan Arlanda hann jag passera Odenplan, Sundbyberg, Rinkeby, Sollentuna och Märsta. Väl framme i terminal 5 kände man nöden att besöka toa och det kände perfekt eftersom det måste _väl_ vara gratis inne i flygplatsen samt att bussen som jag skulle åka vidare till skulle först gå om en kvart.

Jaha, då får man gå in i avgångshallen och börja leta då. Först gick man åt höger utan att hitta någonting sedan tog man rulltrappan ner till ankomsthallen utan att hitta någonting heller. Efter det åkte man tillbaka upp till avgångshallen och gick mot Sky city. Väl framme i Sky city såg man en sådan pytte litten toa-skylt och en pil som pekar åt vänster. Jag svängde vänster och först trodde jag att jag gick in till någonbutiks lagerrum då det var trångt och gången ledde mer eller mindre bakom disken. Men jag bestämde att forsätta och till slut såg man! En dörr med en liten man på, jaha, då har man äntligen hittat den! Tog bara tio minuter... Själva toaletten var inte så improerande heller, inne i herrummet fanns det tre separata toa med var sin dörr och inga pissoar syntes.

Då börjar man undra, vad är det här för internationell flygplats vi har här? Eller kanske var detta helt taktiskt gjort så att de som inte har flygplats äger ej tillrädde till gratis toabesök, iallafall om man inte hittar den toa jag lyckades hitta efter tio minuter...

Av Yujin Zhang - 31 december 2008 16:57

Nu är det knappt sju timmar kvar av detta år - 2008. Har inte så mycket att berätta idag egentligen.

En sak som kom på tanke idag är det här med att vara utbränd. Tanken fick jag ifrån ett avsnitt i CSI där Grissom sa till Sara att skaffa en annan hobby än att lyssna på polisradio och läsa vetenskapslitteratur under sin fritid. Anledningen var att i deras jobb är det i princip vardagligt att sörja andra som har förlorat en familjmedlem eller vad det kan nu vara så därför måste man föra bort alla såna tankar så fort man har lämnat arbetsplatsen och samtidigt är det jätteviktigt att inte komma för nära - eller personligt med någon av fallen. Annars blir man helt enkelt utbränt efter ett tag och orkar inte längre med jobbet.

Det tog inte länge innan jag drog parallell med skolarbete. Själv går man på NV linje i en skola med intagningspoäng på över 300 och de mesta av min fritid är redan fylld med läxor och dylikt. Därför nu under lovet försöker jag övertyga mig själv att det är viktigt att gå ifrån skolarbete ett tag - kanske en vecka eller två, för att kunna återhämta sig.

Men allt det här är ju lättare sagt än gjort. Själv sitter man med 3-4 inlämingar som ska vara inlämnad veckan vi kommer tillbaka till skolan. Vad ska man göra då? Skita i det tills veckan efter nyåret? Gör lite varje dag? Gör allt på en-två dagar? Ja, livet är hårt det...

Av Yujin Zhang - 30 december 2008 21:30

Den 30 dec når sitt slut om några timmar; efter det har vi bara en dag kvar av år 2008. Jag tror jag har tagit min sista bussbild för detta år och tyvärr lyser snön från sin frånvaro.

Försökte göra lite läxa idag som sagt och två timme efter jag börjat skrev jag drygt två sidor på en uppsats som ska vara klart dagen vi kommer tillbaka till skolan, jaja, den får vänta. Just nu har man ingen lust att göra läxor.

Ifall ni inte märkte så var idag en ganska deppig dag för min del. Vet inte riktigt varför. Det är bara en sådan dag där man inte har lust att göra någonting. De flesta från klassen är långt ifrån Stockholm vid det här tillfälllet och själv längtar jag inte 100 tillbaka till skolan riktigt än. Som tur har man en hel vecka kvar innan det är skolbänken som gäller...

Ovido - Quiz & Flashcards