Senaste inläggen

Av Yujin Zhang - 10 september 2009 20:31

Ja nu är det tredje dagen i rad som jag (och nåra passegerare till) blev frånåk. Anledning? Ja, tydligen har inte alla på SLs planeringsavdelning högskoleutbildning och det verkar synas nu. Roslagsbanan är alltid avstängd till början av oktober, vilket betyder byte till ersbuss vid Mörby för att sedan byta till tbanan vid Danderyd, en extra restid på drygt 10-15min, men främst två onödiga byten + ståplats på tbanan.


Vad gör alla då? Ja juste, de tar bussarna in till stan. Vi som bor i Vallentuna har en linje som heter 608, som kör raka vägen in till Tekniska och Humlegården. Perfekt! Denna linje tog jag i princip hela sommaren när jag jobbade på spårvägen och redan då märkte man att det var ståplats i 9 av 10 fallen, även om man steg på vid Valhallavägen. Det kan noteras att i våras fanns det så gott som 50% lediga platser på samma tidpunkt men då gick RB hela vägen till östra också.


Aa iaf, det som händer är att, alla resenär som står vid Vallentuna och väntar på tåget ser plötsligt en buss, "nämen kolla, den bussen står ju "stockholm" på, den kan jag väl ta?" O vi 08or är ju i princip lika dumma som getter att vi följer efter flocken; halv minut senare står hela flocken i kön på att gå på 608an. Redan där blir 608an fullsatt och så fort den svänger på våra väg ser man bara bussen passera, ibland gör föraren en ryck på ryggen för att beklaga, men men...problemet ligger absolut inte hos föraren, eller Busslink i detta fall, utan det är SL som har totalt missbedömt situationen.


Det värsta var ändå i tisdags, då blev man frånåkt två gånger tom...kruxet är att bussen brukar komma 5-6min senare än annonserad tid och det betyder att man hinner inte gå/springa/cyckla till jvstn för att ta RB som går 4min senare utan det lönar sig att vänta på nästa buss, men det blir ändå lite enformigt när det händer två gånger i rad måste jag säga....och ja, man kom drygt 45min sen till skolan.


Som tur är så är det mindre än en månad kvar innan RB öppnas för trafik igen, hela vägen till östra. Då får man hoppas att de flesta återgår till sina vanor med att pendla med RB istället för 608 och lämna 608 som verkligen behöver det.


/Y

ANNONS
Av Yujin Zhang - 7 september 2009 17:48

Då var det dags för att gnälla om Söderhallen igen...

Inte bara det, det blir söderhallsnäll*2 idag!


Idag kom 608 (inte helt ovanligt) drygt 7 minuter sen till Östra station och då hade jag mindre än halvtimme kvar tills första lektionen började. Så fort jag gick av bussen sprang jag tvärs över gatan men blev fast på terminalsidan, bara en korsning bort står 4an och lastar. Appropå 4an, ja det var en söderhallare! När det väl blev rött för bilistarna slog bussens trafikljus till pilen så söderhallaren for iväg, men titta! Det står ju en 72a som lastar! Den kan jag ta!


Och detta var nog dagens klokaste beslut, för 4an (söderhallare) vågade inte svänga in till terminalgatan och fastnade istället på kön, medan hornsbergaren slingrade sig in till terminalgatan där det var helt tom på trafik och så var det tom gröna vågen på utfarten samt korsningen Valhallav./Odeng. Man undrar vad söderhallare tänker när det har stått på deras anslagstavlor i flera månader nu, "om det är kö på Valhallavägen, kör in på terminalgatan", men icke, söderhallare läser nog aldrig anslagstavlor. Hursomhelst, 8 minuter senare var jag framme i Sankt Eriksplan där 3an låg precis bakom. 4an såg jag inte ens rök av, antagligen har den inte ens hunnit till Odenplan.


* * *

På väg hem hoppade jag på 3an i brist på energi...inget fel än så länge. MEN, så fort vi kom till hpl Fleminggatan hamnade vi bakom 4an, denna gång, också en söderhallare. 4an lastar, lastar, lastar, inget fel där inte. MEN, vad gör våra förare? Jo han avvaktar! Hade det varit hornsbergare hade han säkert svängt ut från hållplatsen och stuckit....men neeeejjj det är söderhallaren vi pratar om, dom har väl ingen bråttom, och dessutom, dom måste "anpassa farten efter trafiksituation" (läs: köra 15km/h på Birgel Jarlsgatan kl15 på julafton!)


Men jag klarade mig över bron och väl framme i Sankt Eriksplan hoppade jag på 4an som låg framför oss hela tiden. Då insåg jag att jag hade drygt 20 minuter kvar innan 608 skulle passera Valhallavägen så vid Odenplan hoppade jag av och tog 2an istället, dels för att slippa vänta så länge på 608 och dels för att få sittplats. Men men men....detta visade sig vara dummaste beslut idag. Föraren började tjata med en 19 årig brud om hur man bör alltid se till att ha pengar i mobilen så man kan köpa "nöd"-sms biljett. Bruden höll inte med, och så gick snacket vidare... Klockan tickar, och 3minuter senare gav föraren äntligen upp och lät 19 åringen åka gratis. Tjoooohooo!!....nu var klockan f.ö 16:10, 608 går 16:20 från Humlegården. 10 minuter kvar, det _borde_ man hinna. Resten av Odengatan gick rätt ok, men sedan, vid Jarlaplan började snacket igen... *suck* Denna gång det där med "konsten att ställa en barnvagn vid barnvagnsplatsen" jaja klockan tickar och 16:17 gick jag av 2an vid Eriksbergsgatan och sprang till 608an och hann i sista minuten.....


Japp....så ser en vardag ut i SL trafiken när man släpper söderhallare utanför Södermalm.


/Y

ANNONS
Av Yujin Zhang - 3 augusti 2009 22:53

Norrbotten har en linje som heter 504. Den går, eller snarare, gick Kareusuando-Muodoslompolo-Pajala. En annan bussdiggare som jag känner dokumenterade linjen för ett tag sedan. Med denna linjen kunde man alltså åka "norrut" på en väg sedan åka "ner" igen via en annan (dvs Karesuando och Pajala).


Det som är intressant i år, det är att pga pengbrist (ja den ursäkt hör vi ganska ofta nu för dagar, eller hur?) kommer korta av avgången från Karesuando till Sudjavaara så att det blir ingen mer trafik mellan Sudjavaara och Muodos.


Iom denna ändring har linjen 504 alltså två olika linjesträckningar, från två olika orter och helt oberoende av varandra. Så nästa gång man säger 504a får man fråga huruvida man menar den från Karesuando eller Pajala.


(Ett litet parentes: man kan alltid hoppas att man kommer förlänga turen till Muodos igen, då man har kvar orterna som står utan trafik i tidtabellen. Och inte bara det, man skulle säkert ha bytt linjenummer på Pajaladelen om det var en permanent lösning.)


Av Yujin Zhang - 1 augusti 2009 23:38

Denna historia har man hört från många olika personer, men processen är ungefär samma.


Här kommer en checklista över hur det går till när man lägger ner en busslinje:

1) Om linjen avgår från en stor bussterminal, särskilt bara ett par gånger per dag, då ska man se till att den går avgår 5-10min INNAN anslutande buss(ar) kommer.


2) Efter en tidtabellsperiod kommer länstrafiken att säga att man kommer minska antalet avgångar pga låg resandet. Samtidigt passar de på att flytta avgångstiden med yttligare 10min från ankommande anslutningsbuss så att ännu mindre resenär åker.


3) En tidtabellsperiod till kommer länstrafiken säga att man "kommer tyvärr lägga ner linjen pga låg passagerarintresse - resurser kommmer användas på annat håll". I praktiken betyder detta att linje X läggs ner och linje Y får en förlängd restid för den kommer köra en bit av linje Xs körväg, om så linjesträckning passar och därmed kommer anslutningarna spricka längs linje Ys linjesträckning och därmed kommer linje Z och Å gå miste om anslutning och så börjar cirkeln igen...


(PS vad menar de med "annat håll" då? Ja juste...deras egna fickor såklart...de måste ha sina champagnefrukost och lyxiga semester med våra skattepengar för annars kommer de lägga ner ännu flera linjer.)

Av Yujin Zhang - 15 juli 2009 21:59

Jag visste aldrig att det skulle bli en uppföljare till mitt första inlägg om dom yrkesskadade, men tydligen kände jag att det finns tillräckligt att säga om saken att ett nytt inlägg behövdes.


Om vi går grunden till problemet, vad är det som leder till att någon blir yrkesskadad? För att förklara det enkelt - person A har jobbat i företag X i Y antal år och tror man har sett allt det finns att se. Men någon dag kommer plötsligt person B som vågar ifrågasätta person As efarenheter, i det flesta fall med förslag som person A hade aldrig kunnat tänka sig möjligt. Det är just DÅ som person A ingripper och sätter käppen i hjulet. Person A kommer använda sina sk efarenhet som försvar och då har person B inte så mkt att säga än att sucka.


Det största syndromet med yrkesskadade personer är att de vägrar acceptera förändring. Ovasett vad man säger kommer dessa personer hänvisa till gamla efarenheter och vägra inse att världen förändras.


Jag började en tråd på ett forum där jag skrev mina åsikter om ersättningstraifk som pågår fn i Sthlm. Vad fick man för respons tillbaka då?  Jo:

"Nja, som (namn utelämnat) redan påpekat så är det sällan utföraren som avgör detta utan uppdragsgivaren (i det här fallet då (namn utelämnat)) är normalt den som sätter villkoren för hur ett jobb ska utföras."

"Anser du att det är fel så är det (namn utelämnat) du bör höra av dig till."

"tiderna är så vitt jag vet enligt beställarens önskemål, nämligen (namn utelämnat)."

Det som är intressant i det hela är att jag har pratat med en anställd på företaget som kommentarer ovan hänvisar mig till och enligt honom är det snarare de som sköter ersättningstrafiken som vägrar ändra på sina rutiner.


Vad som gör detta rörligare är att kommentarer ovan kommer från personer som är anställda hos det företaget som sköter ersättningstrafiken i fråga! Förutom detta är ena dessutom moderator på forumet i frågan. Här råder absolut ingen tvivel alls att de försöker skydda sitt företag.


För att komma tillbaka till ämnet om yrkesskadade personer, jag fick en annan kommentar från en annan moderator på forumet, som råkar styrka mitt poäng om hur yrkesskadade personer vägra inse världen förändrar:

"f.ö har väl tidsupplägget varit likartat vid tidigare ersättningstrafik på sträckan vad jag minns och är inget specifikt för i år."

Nämen go´dag! Vi människor förändras, vi utvecklar! Saker och ting stannar INTE som du tror de gör! I din värld finns uppenbarligen ingenting som heter utveckling och vi stompar ner varenda missnöjd kund som kommer med förbättringsförlsag med våra sk "efarenheter" vi har samlats under åren! Vi kan bäst! Ni kan ingenting! You live in a world of denial är väl bästa sättet att summera denna stycke.


Jag fick nog av dessa personers löjliga svar så jag skrev direkt till en högre uppsatt person som jobbar på företaget driver tågtrafiken i fråga och dagen efter fick jag en tydlig förklaring på hur sakerna ligger till. Det visade sig att alla kommentar (förutom den absolut sista) var ingenting mer än bullshit! Pure bullshit! De visste inte det minsta vad de pratade om. Det visade sig att min första källa, från tågoperatören, hade rätt heeeellllllaaa vägen. Att ta upp det via forumet var ingenting mer än för de moderator att kasta paj på tågoperatören.


(Som kuriosa kan också nämnas att forumet i fråga drivs av två personer som har stark relation till två av Sveriges största bussföretag. Så det är inte undran att man blir nedstompad så fort man börjar ifrågasätta hur dessa två företag sköter sina rutiner medan dessa två personer joinar snacket och kastar skit de med så fort det handlar om t.ex staden norr om Stockholm eller företaget som kör i Sveriges framsida.)

Av Yujin Zhang - 12 juli 2009 22:12

...av spårvagnsåkning.


Ja denna sommar är man sommaranställd på Djurgårdslinje några veckor. Jag tycker det är roligt att träffa och prata med nya människor och det gör man en hel del av på detta yrke.


Men ibland blir man också lite småtrött och less på turister. Man får samma frågor gång efter gång, "sorry does this tram go to vasa museum?" "nach vasa?" "to vasa?", ja tror det eller ej men Vasamuseet är faktiskt vanligste ordet jag hör från turisterna. Det är tydligen lika många som åker dit som museet säger.


Sedan har vi de (både turister och vanliga 08or) som inte förstår att påstigning sker längst bak i motorvagnsmustangerna (ja det skulle jag inte heller ha förstått om jag inte jobbade där). De första gångerna är det inga stora fara men efter några gånger blir man faktiskt lite småtrött på detta. Däremot när dessa resenär väl hittar till bakdörren visar de flesta vara mycket trevliga människor!


En typ av resenär som vi verkar sakna på spårvagnen, ja det är de som plankar på övriga SL trafik (nu är vi i och för sig inte SL trafik till 100%, men vi håller på bli :D). Under mina många timmar på konduktörsstolen har jag bara stött på en resenär som försökte komma undan med ett gammalt månadskort, typiskt jag som glömde dra in kortet. Någonting annat som jag stött på förra året, det var en 40 årig kärring som kom på med färdtjänstkort, visst, de gäller. Men vänta lite, någonting stämmer inte! Fotot visar ju någon som är 70+ och det är hon verkligen inte; ansiktsformen passade inte heller! Jaha...där var någon som försökte åka på andras kort. Än en gång, jag vågade inte dra in kortet...det ångrar jag än idag. *suck*


Det som brukar rädda dagarna, ja det är de glada spårvagnsförare man får åka med! De (i det flesta fall) är hur pratglada som helst, även om jag kan ha lite svårt att förstå danska ibland (försöker relatera till tyska men det går inte alltid hem). Kommer ihåg förra sommaren, då åkte man en hel vecka med en dansk förare. Jag fattade max 20% av det han sa, men det gick att kommunicera. Det fick bli blandat, svenska, danska, tyska och engelska. Men han var hur trevligt som helst och vi pratade på varje dag. Hoppas han besöker DjL även denna sommar! Ja sist får vi väl inte glömma de konduktörer och trafikbiträden man vinkar till när man träffar de längs linje.


Vi är en seriös blandning här. Större del av gruppen består trots allt av 65+ som har antingen varit i yrket under sina tidigare år eller har haft det som livsintresse. Men sedan är vi en mindre grupp ungdomar som hittar det intressant på ett och annat sätt. Någon i mellanålder har vi nog inte så många här borta av någon konstigt anledning...


Jaja tillräckligt med text nu, imorgon är det en ny vecka och då får man träffa nya människor. På torsdag är vi f.ö nästan rullande juniorer på knr/tbr sida, det är alltid nåt! :D


//Yujin

Av Yujin Zhang - 29 juni 2009 00:02

Då har man jobbat under det som kanske blir årets varmaste helg. *Suck* säger man. Man ska inte jobba när det är så här fint väder, dels för att det är över 35 grader inne i vagnen så man svettar som en gris med skjortan instoppad i byxan o slipsen runt nacken, men främst för att man har så mycket bättre saker för sig när vädret är så fint som det är...

Egentligen skulle jag ha åkt till Slovakien denna vecka med några klasskompisar men så dum som jag är tog jag initiativet till att inledda mitt sommarjobb redan denna helg. Men men, det fina i det här är iaf att jag får betalt nu under sommaren :D så nu kan man längta 1300kr om en månad.

Nu blir det äkta chillvecka veckan som kommer, men efter det blir det tre veckors jobb...mån-fre. Hoppas bara att dom dagarna inte blir lika varma som helgen som varit.

//Yujin

Av Yujin Zhang - 26 juni 2009 13:36

Man brukar tro att de som har varit med längst har alltid rätt. Men är det alltid sant? NEJ säger jag.


En del personer får med sig efarenhet i och med åren och använder sina efarenhet för att lösa framtida problem som kommer upp. När sedan nykomlingar kommer försöker dessa äldre och mer efarena personer kombinera deras efarenhet med nykomlingens idér för att förstärka företagets profil.


MEN...tråkigt nog är inte alla så. Ett forum som jag skriver ganska ofta på, ja här kryper det med gamla gubbar som tror de har varit med allt och de är äkta besserwisser. De har för sig att de är _the_ almighty och de har svaren (som f.ö aldrig är fel) till allt. Så fort en nykomling gör en kommentar som går över deras intelligens kommer de antingen a) låsa (alt radera) tråden eller b) komma på något skitsnack som innehåller deras sk "efarenhet" som de vet att nykomlingen saknar. Ang a), ja juste, en av dessa gamla gubbar är nämligen själva moderator på forumet! Så gissa hur partisk denna j-vla forum är! Dessa personer är inget mer än yrkesskadade och borde vara låsta någonstans utanför civilisationen, för de kommer inte göra någon nytta än att sucka över alla begåvade nykomlingarnas förslag och leva i tron att de är bäst och kan allt.


Visst, dessa personer har kunskapen inom yrket, men de kommer inte leva i evighet heller, förr eller senare kommer de gå i pension (om inte redan gjort) och dö och då behöver man nya blod i yrket. Men hur kan det komma nya blod i yrket när dessa gamla yrkeskadade vägrar släppa greppet om deras tron och skrämmer iväg nya blod?


/Y

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se