Alla inlägg den 5 april 2011

Av Yujin Zhang - 5 april 2011 18:26

Fick plötsligt lust att väcka denna blogg till liv igen när jag satt på Roslagsbanan på väg hem idag. Det har hänt en del sen jag bloggade sist.


*Har gått min sista dag på Kungsholmens Gymnasium och tagit studenten

*Börjat på KTH Samhällsbyggnadsprogrammet, typ 4 1/4 år kvar men det spelar ingen roll för alla är så trevliga, roliga och sociala på KTH :D

*Tillvidaranställd på AB Stockholms Spårvägar som spårvagnskonduktör och jobbar då tiden finns (och inte finns :p). Även här finns många trevliga kollegor och det är jätteskönt att kunna skifta mellan skolan (ena gänget) och jobbet (andra gänget) ifall man blir trött eller småless på ena :)

*Anmält KG till Skolinspektionen då ledningen/snarare en viss person slarvat rejält med att hålla koll på vad sina personal håller på med. Men när skolinspektionen väl besöker skolan kan man väl gissa vad denne har berättat dem.......


Eftersom det händer så pass mycket helt oväntade/random grejer på jobbet (främst hur vissa konvsersationer med resenären kan vara) så tänkte jag att jag ska ha denna blogg som ett ställe att sprida mina tankar på saker och ting som har hänt på jobbet, KTH och livet fö.... Vi får väl se hur länge jag orka hålla bloggen vid liv denna gång :D


***


Nu så här på tisdagskvällen är jag jätteglad att jag är färdig med preliminära versionen av matteprojektet efter ha försökt komma överens med MathType hela eftermiddagen då mindre användarvänligt program får man leta efter. Nu återstår *bara* p-uppgiften kvar, har faktisk en hel del kvar att göra men har verkligen ingen lust. Så länge man får godkänd på den så kan man alltid tenta upp efteråt om lusten finns (vilket det inte lär göra). Nää nu är jag lite less på alla dessa obligatoriska_kurser_som_måste_innehålla_matte och vill börja med de samhällsorienterande kurserna istället!


K ringde mig tidigare idag och frågade om jag kunde ta tj6107 på lördag och visst. Jag har ju reserverat helgen för jobb (spelar ingen roll om det är betalt på Spårväg City eller ideellt på DjL) så hoppas att han ringer imorn och erbjuder nån ledig tjänst även på söndag. Lite rolig där när han ringde, det första jag sa va: "Är det den tjänsten med fem rader?" och han sa "Nej bara 4 (skratt)" Aja, det fick duga. Personligen tycker jag att tre rader på en vanlig 8-timmars tjänst är lagom. På söndagar finns nämligen en tjänst som har fem rader och jag tycker inte riktigt om att åka ett varv och hoppa av, halvtimme, sedan hoppa på igen för att åter hoppa av igen halvtimme senare. Man hinner inte göra sig bekant med vagnen, tycker jag, även om man troligen har åkt den dagen innan.


Men annars är mina favoritjänster de som börjar på eftermiddagen och slutar runt 23-24 samt 26. Man hinner precis med hemrusningen från Djurgården de första timmarna och möjligen rusning till Tyrol eller Cirkus om det är något där och möjligen också rusningen hem för de besökare senare på kvällen. Men är det ingenting på Tyrol/Cirkus den kvällen så är det jättelugnt och man kan ta det jättelugnt.


Om några veckor börjar vårtabellen vilket betyder att det blir 10min trafik fram till midnatt (tror jag?) som i sin tur betyder att de tjänster som slutar strax efter 23 idag kommer sluta en timme senare och att "kvarten" vid Waldemarsudde försvinner. Snart börjar även klasskivorna och frågan är om Hasselbacken lånar ut stället till sådant. Jag fick för mig att man gjorde det ifjoll men har faktisk ingen anning. Kanske blir lite nattfylla där om några veckor, men annars är det hur lugnt som helst på 7an även på helger, folk är trevliga och under de sju månader jag har jobbat på Spårväg City (har ju jobbat på DjL lite längre annars) man har faktisk sett många stammisar som bor ute på Djurgårn (att det faktisk bor folk där!) som gärna pratar lite extra. Jättetrevligt! :D


Jaja jag kan prata på i evighet om jobbet men nu får jag sätta punkt för denna gång! På återseende!


/Y

Ovido - Quiz & Flashcards