Alla inlägg den 8 december 2009

Av Yujin Zhang - 8 december 2009 22:23

Om några månader är det dags att välja högskola för oss som vill fortsätta plugga i Sverige. För en månad sedan var det kaos i skolan för de som skulle söka till England bl.a Jag gjorde de också, men mest för skojs skull och £19 fattigare blev man efteråt.


För min del lutar det åt Samhällsbyggnad i KTH med inriktning trafikplanering. Många frågar mig hur jag har lyckats vara så övertygad om att just den kursen är "den rätta". Faktum är att jag har velat fortsätta den vägen ända sedan högstadiet. Redan då visste jag att "jahupp, det här med trafikplanering är min grej det, det vill jag syssla med i framtiden".


I fredags var jag o några kompisar på Sacomässan i Ävsjö där de flesta högskolor i Sverige var närvarande och försökte fiska elever. Det som jag fick ut från mässan var mitt andra val - ifall jag inte kommer in på KTH. Vad blir det? Jo, Linköpings Tekinska Högskola. Visserligen inte ens hälften så känd som KTH, men va fan, det är bara den skola och KTH som har trafikplanering som inriktning inom civilingejör! I Lkp heter kursen "Kommunikation, Transport och Samhälle" med trafikinformatikinriktning. I fjol var det bara 13 som sökte till denna linje vilket betyder att alla kom in (duh....), så någon konkurrens lär jag inte få här borta iaf...


Så kom man hem den freag och sa till morsan att jag tänker plugga i Lkp ifall jag inte kommer in på KTH. Galen hon blev. Grejen är att man är inte riktigt redo att flytta hemifrån till nån håla som Lkp (ok, annan sak om det gällde London eller England öht) men till Lkp??? Nädu, jag håller mig till pendlingen tack. I praktiken betyder det att stiga upp kl3 varje morgon, ta nattbussen in till staden och åka X2 521 ner till Lkp, framme strax före kl7!


Hur blir det med resekostnad då? Jorå, det har jag också kollat upp på. Köper jag TiMs månadskort blir det drygt 3200kr/månad och då kommer jag bara till Norrköping och det är fortfarande några mil kvar ju! Vad betyder det? SJ Årskort såklart! Äntligen har man ett ursäkt att skaffa årskortet som ger gratis resor på samtliga SJ tåg! Saftig prislapp ingick på köpet också....hela 39,400kr, engångsbelopp! Ingen delbetalningar där inte! Jahupp...hoppas jag har hittar ett bra sommarjobb nu på sommaren då.


Vad har jag kommit fram till då? Jo, plugga som fan så jag kommer in på KTH! Inte kan jag hosta upp 40k bara så där just nu. :O Fast frågan är ju också hur länge man kommer orka pendla sisådär 5 timmar per dag, 25 timmar per vecka, nästa 1000 timmar per år! Fy fan!


Jaja, årskortet kan jag nog fixa genom att müggla lite med KTH sedan (om jag kommer in) och försöka göra det till del av mitt examensarbete på något sätt, typ åka till varenda by i Sverige och kolla på hur deras trafiknät ser ut eller nåt....vette fan hur det kommer gå till, men visst, man är sugen på årskortet + tillägget som ger gratis resa till samtliga kollektivtrafik i Sverige, allt för 54,000kr. :D


//Yujin

Skapa flashcards