Alla inlägg den 12 september 2009

Av Yujin Zhang - 12 september 2009 21:40

Ja då har man återligen börjat filosofera så här på lördagskväll när man har massor med läxa att göra. Dagens ämne är religion, nämligen, varför har vi öht religion om vi går i naturventenskapslinje? Visst, går man i sam så kan jag förstå, men nu har vi valt naturlinjen av just den anledning att vi vill med science att göra, inte massa samämnen! Personligen tycker jag att man borde kunna få in en bit av rel A i själva SO A om man går i natur o så kan vi få 50 poäng extra till andra ämne istället!


När vi ändå är inne i det här med religion, jag som är en non-believer tycker det är rätt onödigt ämne egentligen. Grejen är, Sverige är ändå rätt liberalt när det gäller sådana frågor, vi har rätt till våra egna tänkande, så varför strular till det med att försöka hjärntvätta oss med alla andra religion? Jag har absolut ingenting emot dom som är religiösa, men att vi ska ta upp sådana frågor i skolan och diskutera vad vi tycker om det, ja det är helt fel enligt mig. Religion är en privat sak, det är ingenting man ska gå runt och skrika om. Jag tycker, så länge läraren hjärntvättar oss med uppfattning att "ja, vi har alla olika tron därför bör ni respektera det", i SO A så tycker jag att det räcker mer än väl. Det är bara slöseri med tid att gå in och diskutera bort sig om hur man borde tolka den och den raden på bilbeln... VAD tjänar vi, som inte är kristna på det liksom?


Som sagt, går man i sam, speciellt med nån inriktning där det handlar mycket om religion och folkens tron, ja då fattar jag vitsen med kursen, men annars? BORT MED RELIGION FRÅN NATURLINJEN!


/Y

Ovido - Quiz & Flashcards