Direktlänk till inlägg 7 september 2009

Dagens söderhallsgnäll

Av Yujin Zhang - 7 september 2009 17:48

Då var det dags för att gnälla om Söderhallen igen...

Inte bara det, det blir söderhallsnäll*2 idag!


Idag kom 608 (inte helt ovanligt) drygt 7 minuter sen till Östra station och då hade jag mindre än halvtimme kvar tills första lektionen började. Så fort jag gick av bussen sprang jag tvärs över gatan men blev fast på terminalsidan, bara en korsning bort står 4an och lastar. Appropå 4an, ja det var en söderhallare! När det väl blev rött för bilistarna slog bussens trafikljus till pilen så söderhallaren for iväg, men titta! Det står ju en 72a som lastar! Den kan jag ta!


Och detta var nog dagens klokaste beslut, för 4an (söderhallare) vågade inte svänga in till terminalgatan och fastnade istället på kön, medan hornsbergaren slingrade sig in till terminalgatan där det var helt tom på trafik och så var det tom gröna vågen på utfarten samt korsningen Valhallav./Odeng. Man undrar vad söderhallare tänker när det har stått på deras anslagstavlor i flera månader nu, "om det är kö på Valhallavägen, kör in på terminalgatan", men icke, söderhallare läser nog aldrig anslagstavlor. Hursomhelst, 8 minuter senare var jag framme i Sankt Eriksplan där 3an låg precis bakom. 4an såg jag inte ens rök av, antagligen har den inte ens hunnit till Odenplan.


* * *

På väg hem hoppade jag på 3an i brist på energi...inget fel än så länge. MEN, så fort vi kom till hpl Fleminggatan hamnade vi bakom 4an, denna gång, också en söderhallare. 4an lastar, lastar, lastar, inget fel där inte. MEN, vad gör våra förare? Jo han avvaktar! Hade det varit hornsbergare hade han säkert svängt ut från hållplatsen och stuckit....men neeeejjj det är söderhallaren vi pratar om, dom har väl ingen bråttom, och dessutom, dom måste "anpassa farten efter trafiksituation" (läs: köra 15km/h på Birgel Jarlsgatan kl15 på julafton!)


Men jag klarade mig över bron och väl framme i Sankt Eriksplan hoppade jag på 4an som låg framför oss hela tiden. Då insåg jag att jag hade drygt 20 minuter kvar innan 608 skulle passera Valhallavägen så vid Odenplan hoppade jag av och tog 2an istället, dels för att slippa vänta så länge på 608 och dels för att få sittplats. Men men men....detta visade sig vara dummaste beslut idag. Föraren började tjata med en 19 årig brud om hur man bör alltid se till att ha pengar i mobilen så man kan köpa "nöd"-sms biljett. Bruden höll inte med, och så gick snacket vidare... Klockan tickar, och 3minuter senare gav föraren äntligen upp och lät 19 åringen åka gratis. Tjoooohooo!!....nu var klockan f.ö 16:10, 608 går 16:20 från Humlegården. 10 minuter kvar, det _borde_ man hinna. Resten av Odengatan gick rätt ok, men sedan, vid Jarlaplan började snacket igen... *suck* Denna gång det där med "konsten att ställa en barnvagn vid barnvagnsplatsen" jaja klockan tickar och 16:17 gick jag av 2an vid Eriksbergsgatan och sprang till 608an och hann i sista minuten.....


Japp....så ser en vardag ut i SL trafiken när man släpper söderhallare utanför Södermalm.


/Y

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yujin Zhang - 14 november 2011 22:27

Under det senaste dygnet kunde man läsa lite överallt om händelsen som inträffade förra veckoslut då en kvinna ska ha fastnat vid mittendörren med barnvagnen utanför bussen och bussen ska ha ”kört iväg” (enligt DN). Jag har pratat med bus...

Av Yujin Zhang - 29 oktober 2011 21:14

Nu har det hunnit bli 30 juli och nationaldagen i Schweiz närmar sig (1 aug). Att fira Schweiz nationaldag stod dessvärre inte med på schemat utan ikväll ska det åkas tåg. Men vi backar några timmar och ser vad denna lördag juli anno 2011 har att bju...

Av Yujin Zhang - 26 oktober 2011 20:37

På sista avsnittet klev Spårvangskonduktören och Bussförare från Keolis ombord på nattåget med destination södra Frankrike. Under nattens gång har det varit livligt på vagnen där vi satt, som bestod 90% av folk på ett och samma ursprung och pratade e...

Av Yujin Zhang - 18 september 2011 12:23

Efter en rejäl frukost där utbudet var bättre än de flesta 2/3-stjärniga hotell (och fräscha lokaler främst av allt) var det dags att spendera dagen på att utforska staden Luxembourg.     Vi börjar med en bild på vandrarhemmet; den måste var...

Av Yujin Zhang - 25 augusti 2011 12:07

Då fortsätter vi med resan. Dagen innan har vi åkt runt i Hamburg och diggat lite bussar och avslutade kvällen med mat på Reeperbahn och hemgång runt kl22. Under timmarna vi var borta visade det sig att de snygga britiska brudar har checkat ut och is...

Ovido - Quiz & Flashcards