Alla inlägg den 15 juli 2009

Av Yujin Zhang - 15 juli 2009 21:59

Jag visste aldrig att det skulle bli en uppföljare till mitt första inlägg om dom yrkesskadade, men tydligen kände jag att det finns tillräckligt att säga om saken att ett nytt inlägg behövdes.


Om vi går grunden till problemet, vad är det som leder till att någon blir yrkesskadad? För att förklara det enkelt - person A har jobbat i företag X i Y antal år och tror man har sett allt det finns att se. Men någon dag kommer plötsligt person B som vågar ifrågasätta person As efarenheter, i det flesta fall med förslag som person A hade aldrig kunnat tänka sig möjligt. Det är just DÅ som person A ingripper och sätter käppen i hjulet. Person A kommer använda sina sk efarenhet som försvar och då har person B inte så mkt att säga än att sucka.


Det största syndromet med yrkesskadade personer är att de vägrar acceptera förändring. Ovasett vad man säger kommer dessa personer hänvisa till gamla efarenheter och vägra inse att världen förändras.


Jag började en tråd på ett forum där jag skrev mina åsikter om ersättningstraifk som pågår fn i Sthlm. Vad fick man för respons tillbaka då?  Jo:

"Nja, som (namn utelämnat) redan påpekat så är det sällan utföraren som avgör detta utan uppdragsgivaren (i det här fallet då (namn utelämnat)) är normalt den som sätter villkoren för hur ett jobb ska utföras."

"Anser du att det är fel så är det (namn utelämnat) du bör höra av dig till."

"tiderna är så vitt jag vet enligt beställarens önskemål, nämligen (namn utelämnat)."

Det som är intressant i det hela är att jag har pratat med en anställd på företaget som kommentarer ovan hänvisar mig till och enligt honom är det snarare de som sköter ersättningstrafiken som vägrar ändra på sina rutiner.


Vad som gör detta rörligare är att kommentarer ovan kommer från personer som är anställda hos det företaget som sköter ersättningstrafiken i fråga! Förutom detta är ena dessutom moderator på forumet i frågan. Här råder absolut ingen tvivel alls att de försöker skydda sitt företag.


För att komma tillbaka till ämnet om yrkesskadade personer, jag fick en annan kommentar från en annan moderator på forumet, som råkar styrka mitt poäng om hur yrkesskadade personer vägra inse världen förändrar:

"f.ö har väl tidsupplägget varit likartat vid tidigare ersättningstrafik på sträckan vad jag minns och är inget specifikt för i år."

Nämen go´dag! Vi människor förändras, vi utvecklar! Saker och ting stannar INTE som du tror de gör! I din värld finns uppenbarligen ingenting som heter utveckling och vi stompar ner varenda missnöjd kund som kommer med förbättringsförlsag med våra sk "efarenheter" vi har samlats under åren! Vi kan bäst! Ni kan ingenting! You live in a world of denial är väl bästa sättet att summera denna stycke.


Jag fick nog av dessa personers löjliga svar så jag skrev direkt till en högre uppsatt person som jobbar på företaget driver tågtrafiken i fråga och dagen efter fick jag en tydlig förklaring på hur sakerna ligger till. Det visade sig att alla kommentar (förutom den absolut sista) var ingenting mer än bullshit! Pure bullshit! De visste inte det minsta vad de pratade om. Det visade sig att min första källa, från tågoperatören, hade rätt heeeellllllaaa vägen. Att ta upp det via forumet var ingenting mer än för de moderator att kasta paj på tågoperatören.


(Som kuriosa kan också nämnas att forumet i fråga drivs av två personer som har stark relation till två av Sveriges största bussföretag. Så det är inte undran att man blir nedstompad så fort man börjar ifrågasätta hur dessa två företag sköter sina rutiner medan dessa två personer joinar snacket och kastar skit de med så fort det handlar om t.ex staden norr om Stockholm eller företaget som kör i Sveriges framsida.)

Ovido - Quiz & Flashcards