Direktlänk till inlägg 27 maj 2009

Det där med söderhallare...

Av Yujin Zhang - 27 maj 2009 16:56

...dom är helt otroligt! Undrar om dom tror att dom har all tid i världen?


Några söderhallssymptom:

1) Står det tre bussar vid Fridhemsplan, då är den första en Hornsbergare som ligger +3, den andra en Hornsbergare till, fast +7 och den tredje en Söderhallare som ligger -5.


2) Åker man 4an och har precis svängt höger på Karlbergsvägen (ungefär där 515s hpl ligger) och ser att en tvåa svänger Upplandsgatan-(h)Karlsbergsvägen, ja då kan man glömma 670, 676 eller RB du tänker hinna vid Östra station. För den tvåan kommer stå vid odenplan, ungefär fem meter från trottoarkanten så att bussarna bakom inte kan passera, och invänta ja gud vet vad. Sen när den äntligen kör iväg kommer den bromsa så fort en personbil kommer brevid. Ser föraren att det är pil sen vid Odengatan/Sveavägen kommer han garantera bromsa ner till 15km/h och hoppas på det blir rött vid korsningen... Sen när han kommer till STadsbilioteket kommer han se till att stanna tio meter för långt bak så att 4an man sitter på sticker ut arslet mitt på Sveavägen och blockerar trafiken. Sen när vi kommer fram till Odeng./(h)Roslagsg. kommer 2an framför behöva en hel period för att ta högersvängen så vi som sitter på 4an får sucka och vänta tills det blir pil igen... När vi äntligen får pil och stannar vid hpl Roslagsg. ser man 608an som svänger höger på Odengatan och så får man sucka för tredje gången.... Ja tänka sig....missade 608an med en enda j-vla signal pga söderhallare som hade svårt att stanna rätt från början...


3) Man har just stigit av 72an vid Sankt Eriksplan. Vid korsn Odeng./Torsg. ser man att 3an ligger bara ett kvater bort, ungefär korsn Tomtebodag/Torsg. Och 4an då, ja hela vägen borta vid hpl Dalag. Men en stund senare, vad ser jag???? 4an börjar dyka upp och vips! Där står 4an vid korsningen Odeng/Torsg och fortfarande inget syn på 3an!

Sen när 4an har hunnit lasta av och på alla människor och hunnit sticka iväg på Sankt Eriksbron, ja först DÅ dyker 3an upp! Man kan undra hur föraren körde den sträckan på ca 150m när hornsbergare lyckade köra från en hållplats till en annan och hann dessutom lasta och sticka INNAN den dök upp? Ja, det är bara ett garage som kan det här, och det är söderahllen!


4) En gammal händelse som hände för några år sen - Jag sitter på 2an på väg mot Odenplan och är ungefär vid hpl Eriksbergsgatan på Birger Jarlsgatan. Bråttom har jag då min buss mot Lappis skulle gå om 10min. Det räckte mer än väl tyckte jag då det var en söndag eftermiddag/kväll detta hände. Men usch så fel jag hade, med söderahllare får man räkna med minst dubbelt så lång tid! Varför då? Jo, föraren höll konstant fart, och inte vilken fart som helst, utan det var knappast mer än 20km/h... Gissa vad föraren sa när man gick fram och frågade? Jo, "Jag måste passa efter trafiksituationen". Trafiksituationen my ass! Vadå för trafiksituation? Det fanns inte en enda jävla bil på gatan och dessutom så är det inte 20 på Birger Jarlsgatan, utan 50... Man brukar ju snacka om fortkörning och böter, men man börjar undrar om det är också något, genom att HINDRA trafiken på så sätt. Hela 15min senare, mmmm, först DÅ nådde man Odenplan. ÄNTLIGEN! Det tog bara ungefär dubbelt så lång tid som det annars skulle ha tagit, under rusning..

 Huruvida jag missade min 40an är nog inte så svårt att lista ut...


5) Gullmarsplan. Jag åker med förare jag känner. Men ojoj vad ser man här då. Söderhallare avlösning på gång! Men visst, ha era avlösningar då, men STÄLL INTE BUSSEN SISÅDÄR LÄNGST BAK vid hållplatsen så att arslet sticker ut till övergångstället. Vad gör man då, jadu..släppa ut resenärer vid 160s hållplats och hoppas att söderhallare inser att det är inte bara dom som lever i denna värld. Nä...dom såg inte oss (trots efter lite blinkande och tutande) , dom pratade på, jahupp, inte så mycket att göra än att ställa oss framför dom då, trots dom går innan oss. DEt är bara så j-vla trist att dom ska göra det svårare för passagerare OCH förare (kollegor för den delen).


6) Östra station. Jag är bara sååå tacksamt att man bara har ett enda omlopp på 4an under dagen. Och typiskt min otur att jag lyckades pricka det omlopp efter jag gick av från RB (kanske borde sluta med sovmornar). Normalt brukar det ta sällan mer än en kvart att åka till FHP därifrån och då under rusning. Nu var klockan 10. Och gissa vad? Föraren kommer inte iväg! Surprised? Nah not a bit. Så fort han ser en myra springande sisådär 250m från bsusen så stannar han och öppnar dörrarna igen. Ja, inte undra att dom alltid ligger sent - dom kommer ju aldrig iväg! Samma sak vid Odenplan men som tur har föraren lite mer press på sig för där stannar flera bussar. Nu är vi på raksträckan till Sankt eriksplan. Här brukar hornsbergare kunna hålla 50 utan problem, men nähe...det vill han inte, vi söderahllare måste ju passa farten efter trafiksituationen. Mmm...ja juste, inte en enda bil framför oss men vi måste ändå ligga ungefär 30km för sakta för DET KAN komma en springande björn närsomhelst eller en älg som nyss handlat i systemet... 10min senare var madrömmen äntligen över. Vi kom till Fridhemsplan, hel. Tyvärr stod det en 49a och det betyder att det blir någonlunda svårare att stanna rakt, men dom flesta kan hantera det utan problem. Men men...vad ser vi här? Vi är ju f-n hela två meter från trottoarkanten! Vågade föraren inte svänga in mer? Hmm...och vad har vi bakom oss, ja nästa 4an (som antaligen ligger tidigt eller i tid)! som redan har kommit och väntar på att få köra in.


Ja där var några skildringar från mina pendlingar till och från skolan. Det blir mer söderahllsgnäll framöver, garanterat.

/Y

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yujin Zhang - 14 november 2011 22:27

Under det senaste dygnet kunde man läsa lite överallt om händelsen som inträffade förra veckoslut då en kvinna ska ha fastnat vid mittendörren med barnvagnen utanför bussen och bussen ska ha ”kört iväg” (enligt DN). Jag har pratat med bus...

Av Yujin Zhang - 29 oktober 2011 21:14

Nu har det hunnit bli 30 juli och nationaldagen i Schweiz närmar sig (1 aug). Att fira Schweiz nationaldag stod dessvärre inte med på schemat utan ikväll ska det åkas tåg. Men vi backar några timmar och ser vad denna lördag juli anno 2011 har att bju...

Av Yujin Zhang - 26 oktober 2011 20:37

På sista avsnittet klev Spårvangskonduktören och Bussförare från Keolis ombord på nattåget med destination södra Frankrike. Under nattens gång har det varit livligt på vagnen där vi satt, som bestod 90% av folk på ett och samma ursprung och pratade e...

Av Yujin Zhang - 18 september 2011 12:23

Efter en rejäl frukost där utbudet var bättre än de flesta 2/3-stjärniga hotell (och fräscha lokaler främst av allt) var det dags att spendera dagen på att utforska staden Luxembourg.     Vi börjar med en bild på vandrarhemmet; den måste var...

Av Yujin Zhang - 25 augusti 2011 12:07

Då fortsätter vi med resan. Dagen innan har vi åkt runt i Hamburg och diggat lite bussar och avslutade kvällen med mat på Reeperbahn och hemgång runt kl22. Under timmarna vi var borta visade det sig att de snygga britiska brudar har checkat ut och is...

Ovido - Quiz & Flashcards