Alla inlägg den 24 maj 2009

Av Yujin Zhang - 24 maj 2009 21:12

Länstrafiken Västerbotten både ris och ros värt. För en vanlig resenär är deras information lika nyttig som hundbajs. De har ingen linjeförteckning på deras hemsida och bara en bråkdel av linjerna visas (efter man har sökt på orten). När man sedan frågar efter tidtabellerna (både i form av pdf kopia och papperskopia) får man antingen inget svar alls, eller så tar dom besväret att skriva en handskriven lapp, bjuder på frimärke ā 5kr och vips, tre dagar senare får man ett brev i brevlådan. Vad står det på den? Ja juste, "hej, här kommer ett urval av tidtabellerna". Men vad får jag då? Nähää du, bara ficktidtabeller som redan finns uppe på hemsidan! Va f-n, vill ni tjäna pengar eller inte???

Det är bara _så_ jävla ironiskt att det krävs SÅ pass mycket utav en resenär för att kunna ta reda på NÄR bussen går, VART bussen går ifrån och sist, OM bussen går öht. Vill dom tjäna pengar eller inte? Efter mina årliga besök får man känslan att dom som jobbar i spökbyggnaden i centrala Lycksele har gett upp för länge sedan. Klockor som inte fungerar, felaktiga tidtabeller, felaktiga och bristfärlliga information, det är bara några av sakerna man märkar vid varenda busstation i länet!

Det där med huruvida bussen går eller inte, jo, det är nämligen så här i Västerbotten, står det inga skolungar vid ändhållplatsen mitt i byn så går bussen inte alls. Föraren bryr sig inte ens om att komma, utan bussen får stå kvar i åkeriet och förare sitter hemma och grillar och dricker öl... Så ett tips till er som tänker åka med bussar i Västerbotten, HÅLL ER TILL DE STÖRRE VÄGAR!

Och vad tycker dom på kontoret om detta då? Jadu, jag har varit i Lycksele två gånger och båda gångerna gappade kontoret tomma i den höga byggnaden i Lycksele. Man kan fråga sig varför hk ska ligga sisådär 13mil från kusten där mestadels av deras trafiken är. Dom har f-n ingen koll alls! Och vad får man för svar när man försöker påtala problemet och ev lösningar? Nädu, inget svar alls!

Hur tänker dom på marknadsavdelning? Gud vet hur många brev jag har skickat till Tor Eriksson (marknadschef) med förslag och synpunkter. Får man någon svar då? Nääääääää Ser man ändringarna på hemsidan? Näääääää

Så nu är det gisningsleken som gäller tills dom på marknadsavdelning är väck och ersatt med folk som VET att det är resenärer som drar in pengarna. MAN TJÄNAR INGEN PENGAR GENOM ATT KÖRA TOMMA BUSSAR!


Nu, med allt skit bakom oss kan vi väl kolla på det positiva med dom, som egentligen gapar tomt för en vanlig resenär, men eftersom jag är en stor diggare av buss och tidtabellsplanering så har jag några rosor åt dom.

Det första är nog förare, det är absolut inget fel på dem, bättre förare får man leta efter. Här har vi inga sura Swebusnissar som man har här i Stockholm som vill leka diktatur och hotar förare med indragning av tjänstkortet så fort man blir fångad på fartkameran. (Obs dock att Swebus finns i länet, men inte samma skitföretagstämning som här) Ja, skitlista om Swebus är lång, men den får vi tar någon annan dag.

Och sen måste jag faktiskt berömma länstrafiken för deras linjetabeller dom gånger jag får tag på en. Där står nämligen vilket företag det är som kör och på så sätt kan man följa omloppet för vagnen mer eller mindre. Det tackar jag verkligen för!

Sist men inte minst måste jag även tacka trafikavdelning på länstrafiken som är få i Sverige som inte har lackkrav på vagnarna (ja inte till 100%)! Det tackar jag verkligen för!


Jaja här får vi sätta punkt för idag, får se om det blir ris eller ros imorgon...

/Y

Av Yujin Zhang - 24 maj 2009 00:00

Jaha...då har man åter hittat hit efter ett halvt års uppehåll. Verkar som att jag har inget bättre för mig än att sitta framför datorn och skriva här.


Nu är det söndag och om drygt sju timmar ska jag stiga upp igen och fara till Värmdö för att åka med "en av de absolut bästa förare" enligt föraren själv. Vet inte riktigt om jag köper ordet, men det återstår att se.


Kommande veckan är sista skitvecka av detta läsår. Efter det blir det sommarlovet mer eller mindre. Vad händer under sommaren då? Jo, det blir sommarjobb i år, på Djurgårdslinje, en museispårväg i Stockholms innerstad. Är man cyniskt kan man väl kalla den för SLs värsta konkurrens...

Man är konduktör på mustangarna och i det flesta fall får man även leka guide och prata på alla möjliga språk.


När vi ändå är inne på det här med guide och lokalkännedom. Jag bruka säga att jag har jättebra lokalkännedom då jag reser ganska mycket, både i och utanför Stockholm. Förra sommaren kom en tant fram till mig när jag jobbade på spårvagnen och frågade mig var Dramaten låg och då var vi mer eller mindre vid Nybroplans hpl, alltså med Dramaten tvärs över gatan. Vad sa man då? Ja juste, "nja du, jag har faktiskt ingen anning, tror den ligger någonstans på söder"... snacka om rekationen från passagerare brevid...

Jaja, alla har sina embarassing moments, eller hur?


Ha're!

/Y

Skapa flashcards