Alla inlägg den 31 december 2008

Av Yujin Zhang - 31 december 2008 16:57

Nu är det knappt sju timmar kvar av detta år - 2008. Har inte så mycket att berätta idag egentligen.

En sak som kom på tanke idag är det här med att vara utbränd. Tanken fick jag ifrån ett avsnitt i CSI där Grissom sa till Sara att skaffa en annan hobby än att lyssna på polisradio och läsa vetenskapslitteratur under sin fritid. Anledningen var att i deras jobb är det i princip vardagligt att sörja andra som har förlorat en familjmedlem eller vad det kan nu vara så därför måste man föra bort alla såna tankar så fort man har lämnat arbetsplatsen och samtidigt är det jätteviktigt att inte komma för nära - eller personligt med någon av fallen. Annars blir man helt enkelt utbränt efter ett tag och orkar inte längre med jobbet.

Det tog inte länge innan jag drog parallell med skolarbete. Själv går man på NV linje i en skola med intagningspoäng på över 300 och de mesta av min fritid är redan fylld med läxor och dylikt. Därför nu under lovet försöker jag övertyga mig själv att det är viktigt att gå ifrån skolarbete ett tag - kanske en vecka eller två, för att kunna återhämta sig.

Men allt det här är ju lättare sagt än gjort. Själv sitter man med 3-4 inlämingar som ska vara inlämnad veckan vi kommer tillbaka till skolan. Vad ska man göra då? Skita i det tills veckan efter nyåret? Gör lite varje dag? Gör allt på en-två dagar? Ja, livet är hårt det...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards